reklama

Stingova posledná zastávka

Keď britský muzikant, multiinštrumentalista a spevák ohlásil v júni zrod nového albumu, prekvapenie nevyvolal len žáner, aký si vybral.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Ak niečo vydáte, môže to dopadnúť rôzne, ale v podstate to môže skončiť len dobre, alebo zle. Buď zarobíte, získate slávu a uznanie, alebo prerobíte a upadnete do zabudnutia. Ale povedzme si úprimne, Sting hudbu nepíše a ani nepotrebuje písať pre peniaze. A ak nepotrebujete písať hudbu pre peniaze, o to je zaujímavejšie sledovať, akým smerom sa poberiete.

To, že Stingov ďalší album budú piesne na muzikál však nečakal asi nikto. Sting len potvrdil, že sa rád púšťa do riskantných vecí, ktoré mu úplne dobre vyjsť nemusia. Pri tejto príležitosti vytiahol žolík, ktorý zaujíma asi každého. Osobný život iných ľudí, presnejšie svoj. Projekt The Last Ship, v preklade Posledná loď,je veľmi osobný projekt o rodinách v Stingovom rodnom meste Wallsend.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Sting nevydal žiaden album s novými kúskami už 10 rokov, posledný album bol z roku 2003 Sacred Love. Nasledujúce roky len prerábal svoje piesne do orchestrálnych šatov, venoval sa renesančnej a vianočnej hudbe.
"Lenivý som nebol, za tých 10 rokov som vydal 3 ďalšie albumy, ale čo som nerobil je písanie nových piesní. Stratil som chuť, nasadenie, sadlo to na mňa a až pred štyrmi rokmi som si povedal, že idem napísať niečo pre iných ľudí. Skúsiť chodiť v iných 
topánkach. A vtedy to išlo samé. Je to viac ako nahrávka, je to niečo, čo som bol núteny napísať. Je to príbeh, ktorý som potreboval povedať, chcel povedať a tak rozprávam môj vlastný príbeh cez iné osoby. Pri každom zobúdzaní na to myslím, keď jem, spím, snívam o tom. Nemohol som prestať, kým to nebolo hotové,"vyjadril sa držiteľ šesnástich cien Grammy a trojnásobný nominant na Oskara.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo sa týka kvality hudobníkov na novom albume,Sting stále berie to najlepšieho z najlepších. O tom sa u neho nediskutuje. Na novej Stingovej doske sa stretneme s jeho kamarátom a okrem iného aj skladateľom seriálovej hudby Jimmym Nailom, dvornou vokalistkou Jo Lawry, anglickou folkovou speváčkou Becky Unthank a zaujímava bola najmä predstava dua s frontmanom ACDC Brianom Johnsonom. 


Prvé reakcie na ukážky skladieb len potvrdili, že Sting na scéne nebol už veľmi dlho.
Kto očakával populárne skladby, tak ako to naposledy predviedol v roku 1999
na albume Brand New Day, kde sa skladby ako Desert Rose, A Thousand Years alebo Brand New Day umiestnovali len na tých najvyšších miestach rebríčkov, bol sklamaný.
Súčasný Sting je už iný. Ako keby všetky svoje skúsenosti zrelého muža vložil do tohto albumu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Album otvára rovnomennou piesňou The Last Ship . Skladby sú smutné, veselé, sú skladby melancholické, zábavné a rôzne iné. The Last Ship však ako keby nezapadala ani do jednej tradičnej katogórie, ide si svojou cestou. 
Posluchač si až neskôr uvedomí, ako už prvotná pieseň albumu utvára
a symbolizuje celý album a asi aj autora samého. Začína neurčito, ponúro 
a asi až v polovičke si poslucháč o nej utvára obraz a všimne si, ako šikovne Sting manipuluje 
jeho pocitmi a atmosférou. "Nechcem ostať na jednom mieste. To je kľúčové. Som neustále prekvapený hudbou. 
Stále sa snažím vložiť prekvapenie do skladby. Či už pri aranžovaní, menení tóniny,
spôsobe ako sa hýbe harmónia, pri vstupe rôznych nástrojov. Potrebujete prekvapienie. Hudba nesmie byť čitateľná. " Zaujímavé na tejto 
skladbe však je, že aj ľudia, ktorí zvyknú počúvať tvrdšiu hudbu a počujú túto pieseň,
pochvália ju. Ona totižto zaujme niečím úplne iným a aj ľudí, na ktorých by ste to nepovedali. 
Svojím duchom trochu pripomína Desert Rose, síce na ňu podľa mňa nemá,
ale takto charizmatická pieseň Stingovi podľa môjho osobného názoru chýbala veľmi dlho.

SkryťVypnúť reklamu
reklama




Druhá skladba Death Man´s Boots dramatizuje citlivú pointu celého príbehu: "Je to príbeh o prepustení stavbárov lodí z práce a o vzťahu otcov a synov, o jeho rozpadnutí a zladení. Pointa príbehu je v tom, že miestny kňaz im podá pomocnú ruku so stavbou lode pre samých seba a s vyplávaním do sveta. Je to trošku bláznivá myšlienka, symbolické gesto a symbolizmus je neskutočne mocný. Tento album by mal navrátiť dôležitosť významu práce. 
Death Man´s Boots je skladba o odpore mladého človeka. 
Nebudem nosiť tvoje topánky, nebudem ako ty a nechcem byť ako ty."

Zaujímavé je použitie ženských postáv v Stingovej tvorbe. Objavujú sa menej často, ale o to významnejšiu rolu zastupujú. V skladbe So To Speak prichádza na rad speváčka Becky Unthank, so svojím veľmi zaujímavým , poddajným a zvláštne sympatickým hlasom. So to Speak je kľúčovou skladbou príbehu. Zhudobnený rozhovor nešťastnej ženy s kňazom o tom, že jej ušla posledná loď a ona teraz duševne umiera. Žena sa ale po rozhovore zmení a spolu s ňou sa zmení celé pokračovanie príbehu. Stingovi veľmi pomohla Becky v častiach kde spievajú duo, ukazuje v nich pre neho veľmi nezvyklú jemnú a nežnú polohu hlasu.

Pieseň Practicall Arangement je Stingov nezvyčajnou ľúbostný príbeh o zamilovaní
výrazne staršieho muža do mladej ženy, ktorý ho chytil za srdce.
"Milujem na tom ten smútok, tú krutosť prírody k tomu vzťahu, tá ma inšpirovala. Je to veľmi realistické. Som dobrý muž, uvedomujem si, že ma nemiluješ, ale môžem ti dať dom, potrebuješ istoty a zabezpečený život. Samozrejme, že takýto vztah nikdy nebude fungovať, je to smrteľné."

Ku konflikte otca a syna sa autor vracia v skladbe Language Of Birds. "Otec chcel, aby som bol chlap ako on ,aby som mal prácu, ktorej on bude rozumieť. Chcel mať zo mňa robotníka alebo predavača. Vôbec nechápal moju túžbu byť muzikant. Nikdy sme nemali bližší vzťah. Ale podľa mňa sa môže každý syn so svojím otcom spojiť,
ja som sa však so svojím mohol až vtedy, keď už bol mŕtvy. Je prítomny už len v mojej mysli."
Language Of Birds je skladba o mužovi, ktorý sa vedel porozprávat so svojími andulkami, ale nie so svojími detmi. Aj by chcel, ale nevie ako na to. Vyrastal medzi vojnami,
a bojí sa vyjadrovat city." Trocha tmavú atmosféru ohľadom generačných konfliktov
Sting uľahčuje v piesniach duetách What Have We Got s Jimmym Nailom 
a v Sky Hooks And Tartain Paint s frontmanom skupiny ACDC Brianom Johnsnom,
v ktorých sa oslavuje zvláštna romantika medzi mladšími 
a staršími generáciami robotníkov a veselosť pri práci.
Sky Hooks And Tartain Paint mi osobne atmosférou pripomína Proč bychom se netešili zo Smetanovej komickej opery Prodanej nevěsty.


Metaforu chlapca, ktorý musel byť drsný ako prostredie, v ktorom vyrastal, ale ktorého začne zaujímať umenie zastupuje skladba The Night The Pugilist Learned How To Dance. "Vyrastal som v prostredí, kde som musel byť drsný. Ale vo vnutri som bol snílek, romantik. Bavila ma hudba, poézia. Mal som rád spievanie a ked sme spievali v triede, všetci sa mi za to smiali."

Sting sa priznal, že najradšej má aj tak z celého albumu bláznivú skladbu Haddaway, ktorá tam je len tak, na vybláznenie sa a potešenie. Skladba o chlapcovi, ktorý síce nieje normálny ale je s ním zábava.

Vyzerá to tak, že Sting nikdy neprestane prekvapovať.
Kamarát mi raz povedal, že piesne o láske, to sú také bežné, nezaujímavé a ľahko sa dajú skladať. Avšak skladať piesne o bežnom živote, to si už vyžaduje skladateľskú úroveň. A presne na jeho výrok som si pri počúvaní tohto albumu spomenul. O tomto nový Stingov album je. Opisuje bežný život, s jeho radosťami, starosťami, nádejami, túžbami, strachom a smútkom, to všetko vyvolané najmä vzťahmi a skutkami blízkych, z nadhľadu, že práve taký je krásny.
„Napísal som tento album, aby som zrušil mýtus o poslednej lodi. Všetci sa tam chcú dostať, lebo je to posledná loď. A práve tento mýtus som chcel zrušiť."

Vzhľadom na frekvenciu vydaných albumov však môžeme oprávnene uvažovať nad tým, či to je Stingová posledná zastávka. Ak by bola, Sting môže svoje skladateľské pero s pokojom, hrdosťou a čistým svedomím odložiť. Ak nie, môžeme sa tešiť na ďalšiu tvorbu.


Muzikál bude odpremiérovaný na Broadwayi v roku 2014.

Rozhovor Stinga o všetkých piesňach z albumu- http://sting.com/news/title/sting-the-last-ship-cherrytree-radio-special

Pavol Kupko

Pavol Kupko

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  0x

VŠ zahraničný študent. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu